Huvudmeny

Du är här

Vanliga frågor

Vad kostar det att ha ett JAKort?

Årsavgiften är 295 kr. Om du betalar fakturan samma månad som du får den så utgår ingen ränta. Väljer du att delbetala fakturan så utgår en ränta på 9 %. 

Vad innebär reseförsäkringen?
Till kortet hör en reseförsäkring som administreras av Solid. Försäkringen gäller om du betalar minst 75% av resan med kortet. I försäkringen ingår avbeställningsskydd, förseningsförsäkring, och självriskskydd. Detaljer för reseförsäkringen hittar du här.
Vad krävs för att få kortet?

De formella kraven är att du måste vara medlem i banken och över 18 år för att kunna ansöka om kortet. Vill du beställa ett extrakort till någon annan kostar det 150 kr. I samband med ansökan gör vi en kreditprövning för krediten, Vi tar även en upplysning från Upplysningscentralen UC och tittar om det finns betalningsanmärkningar mm.  Har du betalningsanmärkningar kan vi inte bevilja dig något kort.

Jag vill ha ett kort men inte någon kredit. Kan jag få ett kort där ni drar pengarna direkt från mitt konto i JAK?
Om du betalar hela beloppet på din månadsfaktura nyttjar du inte din beviljade kredit. Vårt betal- och kreditkort är en del i vårt mål att bli en helbank, det vill säga att medlemmarna ska kunna använda JAK som sin förstabank. I ett första steg lanseras kortet som ett betal- och  kreditkort. I nästa, kan medlemmen själv välja om det ska vara en kredit kopplad till kortet eller om man vill sätta in pengar i förskott på kontot. Därefter kommer kortet att kunna beställas som ett traditionellt betalkort kopplat till ett transaktionskonto. Även detta kort kommer att kunna erbjudas med eller utan kredit.
Hur ansöker jag om kortet?
Ansökan gör du via JAKs Internetbank. Du behöver logga in med PIN-kod eller e-legitimation. När du skickat iväg din ansökan så har du svar inom två bankdagar. 
Jag vill ansöka om extrakort. Vad gäller?
Du kan ansöka om upp till 4 stycken extrakort. Personen som extrakortet är utskrivet till måste ha fyllt 16 år. Samtliga extra kort är kopplade till din kredit och samtliga inköp på både ditt vanliga kort och extra kort kommer att faktureras tillsammans månadsvis.
Hur fort får jag kortet när det är beviljat?
Från det att kortet är beviljat tar det ca en vecka innan du har det i din hand. 
Jag misstänker att någon har kommit över mina kortuppgifter. Vad gör jag?
Om du misstänker att någon kan missbruka ditt kort ska du spärra det omedelbart. Ring 08-791 49 59, befinner du dig utomlands ringer du +46 (0)8 791 49 59.
Behöver jag ha sparpoäng för att få ett kort?
Nej, kortet beviljas utan krav på sparpoängsbalans.
Kan jag som företagare ansöka om ett kort?
Kortet beviljas till privatpersoner och företag som bedrivs som Enskild firma. För närvarande har vi inte planerat när vi ska erbjuda kortet för företag och organisationer.
Kan jag göra uttag i uttagsautomat med kortet?
Kontantuttag i uttagsautomat kostar 15 kr. Uttag av kontanter i samband med köp i affär är avgiftsfritt.
Hur stora kontantuttag kan jag göra?

Du kan ta ut 15 000 kr per vecka men bara 2 000 kr/uttag och måste således stoppa in kortet och göra ett till uttag om du vill ha ut mer än 2 000 kr.

Hur stor kredit kan jag få?

Krediten kan beviljas från 5 000 kr till 50 000 kr i intervaller på 5 000 kr. Beviljat beloppet beror på din inkomst och betalningsförmåga.

Vad innebär valutapåslag?

Det innebär ett pålägg på den valutakurs du får vid uttag och köp utomlands. 

Jag vill utnyttja Solids reseförsäkring. Hur gör jag?
Du ringer Solids skadeanmälan på telefon 0771-113 113.
 
Innan du ringer ska du vid avbeställningsskydd ha avbokat resan hos researrangören och ha ett läkarintyg. Vid flygförsening ska du ha förseningsintyg som visar ordinarie ankomsttid och aktuell ankomsttid. När du ringer ska du alltid ha följande handlingar tillgängliga: kortnummer, bokningsbekräftelse och läkarintyg alternativt förseningsintyg.
Jag har frågor kring Solids reseförsäkring. Vem frågar jag?
Har du frågor kring reseförsäkringen. Ring Solids kundtjänst på telefon 0771-113 113.
Varför är JAKortet ett MasterCard?
Våran samarbetspartner Sparbankernas kort AB erbjuder endast MasterCard.
Jag har blivit av med kortet. Vad gör jag?
Om du förlorar ditt kort ska du spärra det omedelbart. Ring 08-791 49 59, befinner du dig utomlands ringer du +46 (0)8 791 49 59. Polisanmäl förlusten av kortet.
Hur förinbetalar jag till mitt JAKort?

Du kan förbetala till ditt JAKort med en extra inbetalning om du inte vill använda krediten. Du hittar uppgifterna som krävs för inbetalningen på din JAKort-faktura som du hittar i JAKs Internetbank under rubriken Meddelande.
Notera att det är bankgiro-numret och det unika OCR-numret på fakturan som ska användas vid extra insättning/förinbetalning.