Huvudmeny

Du är här

Byte av banksystem 2019

Byte av banksystem 2019

 
Senast uppdaterad 2019-05-13

På denna sida har vi samlat de förändringar som påverkar dig som medlem i samband med banksystembytet.  Vill du ha hjälp med internetbanken läs detta!

 

Autogiro/autodragning till JAK konto ersätts med stående överföring

Vår tjänst för autogiroöverföringar till konton hos JAK kommer att upphöra. Du kommer istället att behöva lägga upp en stående överföring från din andra bank så snart som möjligt. Detta omfattar både autogiro upplagda för sparande och för lån.

Vad behöver jag göra?
Gå igenom de aktiva autogiron som går till JAK-konton hos din andra bank. Avsluta samtliga och lägg istället upp en stående överföring till aktuellt konto hos JAK. Gör detta så snart som möjligt för att undvika onödiga påminnelseavgifter.

Läs mer om autogiro förändringen.

BankID obligatoriskt 

Du ha ett giltigt BankID för att använda vår internetbank. 

Vad behöver jag göra?
Du behöver skaffa giltigt BankID om du inte redan har det. Utgivare av BankID hittar du här: www.bankid.com

Läs mer om pinkod förändringen.

Betalningsavisering utan inbetalningskort

Du kommer efter bytet att aviseras, digitalt på internetbanken eller som ett brevutskick, med uppgifter om betalning av ditt lån utan inbetalningskort.

Vad behöver jag göra?
Du kommer behöva se till att angivet belopp finns på ditt JAK-konto inför varje lånebetalning.

10-siffriga kontonummer ersätt

Har du ett kontonummer med 10 siffror (som t.ex. lånekontonummer) kommer du att få ett nytt kontonummer för dessa.

Baskonto blir medlemskonto och sparkonto

I samband med övergången till SDC så kommer vi byta namn på våra konton. Alla medlemmar kommer att ha ett medlemskonto som fungerar precis som tidigare baskonto med autodragning för medlemsavgiften. Ett av baskontona kommer att bli medlemskonto och eventuella kvarvarande baskonton kommer istället heta Sparkonto. Precis som innan så ingår ett baskonto gratis i medlemskapet och kommer bli medlemskontot. Övriga sparkonton kommer att kosta en avgift per månad, antingen separat eller som del i ett paket. Mer information om detta kommer efter övergången och kommer publiceras på JAKs hemsida och börja gälla från och med 2019-09-01

Ny internetbank och mobilapp

I samband med nytt banksystem kommer vi också att kunna erbjuda er en ny internetbank och mobilapp. Mobilappen fungerar i mobiler och surfplattor med iOS och Android. Efter den 13 maj kan du ladda ner mobilappen från Appstore eller GooglePlay och sen loggar du in via BankID.

Förfallodag för lån ändras

I samband med nya banksystemet så kommer alla lån att ha samma förfallodag.
Om du betalar av ditt lån varje månad så kommer lånet att ha förfallodag sista dagen varje månad och betalar du kvartalsvis så betalas det sista dagen i varje kalenderkvartal (sista mars, juni, september och december) förfallodag. Detta börjar gälla från och med maj månad.

Betala lån

Efter den 8 maj kommer det inte längre att gå att betala in låneavier till JAKs plusgirokonto. Alla som idag får sin låneavisering via post kommer även att få det framöver och det kommer framgå på låneavin i maj till vilket konto pengarna ska överföras. Du som medlem kommer att få information om detta i samband med systembytet. Alla som idag betalar sitt lån med autodragning från sitt bas- eller transaktionskonto kommer att fortsätta göra det även i nya banksystemet.

JAKort

Vi har inte någon möjlighet att bevilja några JAKort fram till 13 maj, på grund av systembytet. Du kan fortfarande skicka in en ansökan om JAKort. men ansökningstiden är alltså något längre än vanligt. 

Bankkonto för alla medlemmar

Nytt beslut som fattades på JAK Medlemsbanks årsstämma 13–14 april 2019, innebär att alla medlemmar över 18 år har tillgång till ett medlemskonto på banken. Medlemskontot ingår i medlemskapet och medlemsavgiften dras automatiskt från medlemskontot  varje år den 1 januari. För att bli medlem i JAK Medlemsbank så krävs det att medlemmen accepterar bankens kontovillkor och besvarar frågor gällande kundkännedom.

JAKs Bank- och plusgiro upphör

Samtliga bank-och Plusgiro kopplade till banken upphör att gälla 8 maj. Efter detta får varje medlem föra över pengar till sitt egna eller andra konton via en vanlig överföring.

Utlandsbetalningar och utlandsinsättningar upphör

Ni som i dag använder tjänsten utlandsbetalningar och utlandsinsättningar via bankens plusgiro, kan tyvärr inte använda tjänsten från 6 maj och detta på grund av banksystembytet. Vi återkommer när vi vet mer om tjänsten i nya banksystemet.

OCR-nummer upphör

OCR-nummer som är kopplade till ett JAK-konto försvinner i samband med banksystembytet. När vi lanserar nya banksystemet så finns det tyvärr inga nya OCR-nummer, detta införs i ett senare skede. Vad behöver jag göra? Ni får göra överföringar till era egna konton under tiden. Så återkommer vi med information längre fram.