Huvudmeny

Du är här

Så fungerar nya internetbanken

Så fungerar nya internetbanken

För att logga in på nya internetbanken så behöver du ett BankID. Det finns två alternativ, BankID på fil eller mobilt BankID med QR-kod. Har du inget BankID, gå in på  www.bankid.com

Logga in med Mobilt BankID med QR-kod

För ökad trygghet har vi nu infört inloggning i internetbanken med QR-kod. Med hjälp av QR-koden vet vi att enheten med Mobilt BankID och den dator som du loggar in med befinner sig nära varandra. Det är inte längre möjligt att logga in utan QR-kod om du loggar in med Mobilt BankID på en annan enhet. För att använda QR-kod krävs det att kameran på din mobila enhet fungerar korrekt. Om du loggar in i internetbanken med samma mobila enhet som du har Mobilt BankID på kommer ingen QR-kod att visas.

Så här loggar du in med Mobilt BankID med QR-kod

För att logga in med Mobilt BankID med QR-kod måste du ha en uppdaterat version av Mobilt BankID-appen med en QR-ikon. Om du inte har den senaste versionen måste du uppdatera den.
1. Klicka på knappen Logga in med Mobilt BankID.
2. I BankID-appen klicka på QR-ikonen.
3. Skanna QR-koden som visas i internetbanken. Information om hur du gör visas i Internetbanken.
4. Skriv in din kod i BankID-appen och tryck på knappen Legitimera.

Vad är en QR-kod?
Det är en typ av streckkod som du läser in med BankID-appen för att säkerställa att den dator där du använder internetbanken finns nära mobilen med BankID-appen. En QR-kod ser ut så här:

Betala en räkning

1. Tryck på Betala & överföra i huvudmenyn till vänster.
2. Välj Betalning i undermenyn.
3. Välj en mottagare från din lista eller lägg till en ny mottagare.
4. Om du ska lägga till en ny mottagare så väljer du först vilket kontonummer som räkningen ska dras ifrån.
5. Välj Girotyp – Plusgiro eller bankgiro.
6. Knappa in gironumret – till höger ser du vilket företag gironumret tillhör.
7. Spara mottagare om du vill att mottagaren ska vara kvar i din lista.
8. Knappa in belopp.
9. Skriv in OCR-numret.
10. Vill du ha en egen notering så skriver du in den i fältet – Egen notering.
11. Du väljer vilket datum din räkning ska skickas in.
12. Klicka på den gröna signeringsknappen och signera med BankID.

 

Göra en överföring

1. Gå till vänstermenyn och välj Betala & överföra – välj överföra.
2. Välj först vilket konto dina pengarna ska dras ifrån.
3. Du väljer vart pengarna ska överföras. Har du sparat mottagarens kontonummer så kommer mottagen automatiskt upp när du skriver i mottagarrutan.
4. Ska du lägga till en ny mottagare, så skriver du i kontonumret med 4 clearingssiffror och efter kontonumret. Lägg till namn på mottagaren och tryck på spara mottagare.
5. Knappa in beloppet som ska överföras.
6. Skriv en egen notering för att du ska komma ihåg och ett meddelande som ska skickas med till mottagaren.
7. Vill du utföra din överföring direkt klickar du på utför snarast annars bestämmer du själv datum när överföringen ska göras.
8. Klicka på den gröna signeringsknappen och signera med ditt BankID.

 

Osignerade uppdrag

1. Om du inte vill signera ditt uppdrag med en gång så trycker du på att spara istället för att signera.
2. Då läggs uppdraget på huvudmenyn – Betala & överföra – Osignerade uppdrag och du kan signera det när du vill.
3. För att signera ett uppdrag går du in på Huvudmenyn – Betala & överföra – Osignerade uppdrag. Här ser du en detaljerad lista på dina uppdrag.
4. Klicka i det uppdraget som ska signeras.
5. Om du vill signera alla uppdrag så går du till åtgärd och signera uppdrag. Signera med ditt BankID och var noga med att kolla på kvittensen så att alla uppdrag har godkänts.
6. Längst till höger hittar du funktionsmiljön, där kan du klicka på detalj eller ändra.
7. Vill du kolla på dina händelser går du in på Konto & kort – Kontohändelser.
Här hittar du alla händelser på dina olika konton.