Hon har skapat framtidens tvättsystem

Trots att vattenbrist är ett jätteproblem använder vi mängder av dricksvatten där det inte behövs. Entreprenören Isabella Palmgren har uppfunnit ett smartare tvättsystem – som återanvänder vatten och filtrerar bort skadliga mikroplaster.

Av

Bella Familjebostader-2

Det finns en sak som förenar oss människor. Du hittar det längst nere i havens allra djupaste sprickor, i den nyfödda bebisens bröstmjölk, på Arktis frusna klippor. Du hittar det till och med på toppen av Mount Everest.

Mikroplaster är samlingsnamnet på små fragment av plast och gummi som förorenar miljön och är skadliga för djur och människor. En enda tvätt full med svettiga gymkläder kan innebära att miljontals rester från syntetiska fibrer släpps ut i vattendrag och hav. Mikroplasterna bryts aldrig ned helt och hållet – och de är överallt. Bara genom att äta och dricka får en människa i sig motsvarande ett kreditkort mikroplaster i veckan.

Isabella Palmgren har en lösning på det, och den involverar din smutstvätt. Efter flera års utveckling har Göteborgsbaserade Mimbly tagit fram produkten The Mimbox, som inte bara filtrerar och samlar upp mikroplasterna, utan även ser till att återanvända vattnet som spolas ned i avloppet efter varje tvätt. Det var just frågan om vattenbrist som väckte idén som ledde fram till Mimbly. Bolaget grundades 2016 av Isabella Palmgren och Daniel Colunga tillsammans med Nicolas Maxant och Emil Vestman. Kvartetten träffades på Chalmers i Göteborg där Isabella Palmgren sedan tidigare också hade studerat bioteknik.

isabella-2

Isabella Palmgren är medgrundare till företaget Mimbly, som tagit fram Mimbox – en produkt som filtrerar och samlar upp mikroplaster samt ser till att återanvända vattnet som spolas ned i avloppet efter varje tvätt.

Mimbly föddes som ett examensjobb på masterprogrammet i entreprenörskap och affärsdesign. Uppgiften var tydlig: Angrip ett problem som saknar en lösning.
– Vi ville gärna jobba inom vattenbesparing så vi började fundera på hur man använder vatten i sitt vanliga liv. Inom tvätt upptäckte vi ett problem som vi också kunde hitta en lösning på, säger Isabella Palmgren.

Till att börja med ville de utveckla en bärbar tvättstuga.
– Vi ville fokusera på tvätt. Först var tanken att göra ett portabelt tvätteri som man kunde använda där man har vattenbrist, och kanske även är utan el, genom att nyttja solpaneler. Vi insåg att vi inte visste hur man återanvände vattnet. Då började vi gräva i det – hur funkar egentligen tvättmaskiner?

Här i Sverige ser man det som naturligt att borsta tänderna, spola toaletterna och vattna gräset med dricksvatten.

Den prisbelönade lösningen, The Mimbox, är en oansenlig plåtlåda som kopplas in till tvättmaskinen. Öppnar du lådan hittar du vad som ser ut som ett kaffefilter. I själva verket är lådan en multiuppfinning med potential att förändra förutsättningarna för en rad miljömässiga riskfaktorer: Mimboxen kan spara och återanvända upp till 70 procent av vattnet som används i en tvätt, den innehåller ett filter som fångar upp mikroplaster och minskar även koldioxidutsläppen från uppvärmningsprocessen genom att låta det återvunna vattnet behålla sin varma temperatur.

– Allt vatten går genom Mimboxen och filtrerar det från all mikroplast, oavsett om det ska återvinnas eller inte. Sedan analyseras vattenkvaliteten för att se vilket vatten som går att tvätta med, så kan vi välja vilket vatten som återvinns. Det lagras sedan i Mimboxen så att det kan användas till en ny tvätt dagen därpå.

Mimbox-4

Mimboxen har hittills sålts till fastighetsägare, städbolag och tvätterier men även hotell, kryssningsföretag och sportanläggningar.

Man räknar på att ungefär 50 liter dricksvatten går rätt ned i avloppet vid varje omgång smutstvätt. Samtidigt ökar vattenbristen världen över, även i Sverige. År 2050 kan mer än fem miljarder människor påverkas av vattenbrist, enligt FN:s prognos. Isabella Palmgren berättar att frågan funnits med henne efter att ha vuxit upp i länder som Honduras och Panama och rest i Australien och Indonesien.
– Jag har bott i många länder där vatten varit ett problem. Här i Sverige ser man det som naturligt att borsta tänderna, spola toaletterna och vattna gräset med dricksvatten – det är en lyx som inte finns i många delar av världen.

Under det som beräknas bli en ovanligt torr sommar kommer också exempelvis Gotland och Öland prövas hårt.
– Redan nu är vattenbrist något som drabbar alla länder. I sommar kommer det bli väldigt torrt här i Sverige. Det finns väldigt många om har det värre, men vi har en växande befolkning som också använder väldigt mycket vatten.

Om den lilla plåtlådan låter revolutionerande så är det kanske för att den är just det. 2021 inkluderade affärstidningen Forbes Isabella Palmgren på sin 30 under 30, en prestigefylld lista som samlar jordklotets största talanger under 30 år. Mimbly har vunnit en mängd priser och Isabella fick 2020 pris som ”Årets nybyggare i Väst” av kung Carl XVI Gustaf. Bolaget har bland annat suttit i Ikeas acceleratorprogram i Älmhult och fått finansiering av European Innovation Council.

Bli medlem

Bli medlem i JAK – och engagera dig för en bättre värld

Som medlem bidrar du till ett hållbart samhälle för människan, miljön och ekonomin. Banken arbetar för en lägre skuldsättning i samhället och ett minskat resursuttag från miljön.

Vad har varit svårast under er bolagsresa?
– Oj, det är mycket … att ta fram produkten har varit ett stort arbete – något som fungerar bra i längden och inte kräver så mycket underhåll. Att ta fram en hårdvarustartup kostar mycket pengar och det är en väldigt komplex produkt. Det gäller även att få in kapital och det har varit en lång resa. Att bygga ett bra team med rätt kompetens är också svårt.

Allt är svårt, helt enkelt?
– Ja, det är det, säger hon och skrattar. Men det går ju. Man får ha mycket ’grit’.

Vad är målet framöver?
– The Mimbox är vår första produkt, den finns installerad i Sverige, Oslo och Köpenhamn. Målet är att få ut 200 enheter i år. Nästa år vill vi fortsätta expandera utanför Norden och nå ut till länder där vatten är ett större problem än här. Och så vill vi lansera nya produkter, det är mycket annan utveckling som pågår.

Mimboxen har hittills sålts till fastighetsägare, städbolag och tvätterier men även hotell, kryssningsföretag och sportanläggningar.

Finns det planer för lösningar även till privata tvättmaskiner?
– Gärna i framtiden! Det är inget som vi har utvecklat klart, men något vi vill göra. Kanske med en partner som gör att vi kan nå ut brett och att det blir tillgängligt i pris. Vi vill nå ut till en stor massa.

Foto: Pressbilder