Nederländerna en förebild inom nollutsläpp

Amsterdam och Rotterdam tillhör de dryga dussinet städer i Nederländerna som framgångsrikt tillämpar nya fordonsrestriktioner.

Av

Holland bike

Ett av Nederländernas största dragplåster, både bland lokalbor och turister, är de härliga stadskärnorna.

Sedan 1 januari i år går det att argumentera för att 14 av dem blivit snäppet härligare. Då införde landets myndigheter nämligen flera nya nollutsläppsområden.

Beslutet rör inte alla bilar, utan endast tyngre fordon som lastbilar och skåpbilar vilka blivit allt fler i innerstäderna. Deras ökade antal beror delvis på att den privata e-handeln vuxit, inte minst genom hemleveranserna som exploderade under pandemin.

De nya nollutsläppsområdena hittas bland annat i centrala Amsterdam, Rotterdam, Haag och Utrecht. Nu är de ofta smala och uppskattade gatorna framför allt förbehållna dem som tar sig fram på ben eller två hjul. Totalt har 30 nederländska städer centrala nollutsläppsområden.

– Sedan 1970-talet har våra städer implementerat en effektiv ’piska eller morot’-metod för att tillhandahålla lockande alternativ till bilkörning, kommenterar Chris Bruntlett, chef för internationella relationer vid Dutch Cycling Embassy, och tillägger att en sådan ”morot” bland annat är Nederländernas täta, högkvalitativa nätverk för cykel- och kollektivtrafik.

Piskor är de olika sätt man gör det jobbigt att köra bil och nollutsläppsområdena ingår i den strategin. Den verkställs genom att det i utkanten av områdena finns övervakningskameror. De noterar alla inkommande fordon och kontrollerar registreringsskyltarna i en databas. Fordon som inte längre har rätt att köra i området beläggs automatiskt med böter. De kommande fem åren är en övergångsperiod. År 2030 ska samtliga fordon ha fasats ut.

Eftersom frakt och leveranser fortfarande kommer att behövas tror myndigheterna att marknaden för lastcyklar står inför en tillväxtperiod. I Nederländerna är redan 9 500 stycken i bruk. Det finns internationella uppskattningar på att den globala marknaden år 2031 kommer ha ett värde av 2,4 miljarder euro (cirka 27,5 miljarder kronor).

pexels-jeswin-thomas-2860870

Bli medlem i JAK – och engagera dig för en bättre värld

Som medlem bidrar du till ett hållbart samhälle för människan, miljön och ekonomin. Banken arbetar för en lägre skuldsättning i samhället och ett minskat resursuttag från miljön.

De nederländska myndigheterna är inte ensamma om att satsa på den här typen av hållbarhetsmål. Både Amsterdam och Rotterdam ingår i det globala nätverket C40. Det består av borgmästare från världens ”främsta städer” som satt upp ambitiösa klimatmål och vidtagit brådskande klimatåtgärder baserade på vetenskap.

År 2017 lanserade C40 initiativet ”The Green and Healthy Streets Declaration” som inkluderar ”Zero Emission Area Programme”. Det är ett löfte att städerna ska etablera nollutsläppsområden till år 2030. I initiativet ingår bland annat Köpenhamn, Paris, London, Kapstaden, Los Angeles, Mexico City, Seoul och Tokyo.

Även Stockholm ingår i C40. Regionen arbetar för att minst 70 procent av alla resor inom länet år 2030 ska ske till fots, med cykel och kollektivtrafik. Målet är att senast 2035 ha netto noll utsläpp.