”Om man vill åstadkomma förändring måste man vara ärlig”
Det började med att barndomsvännerna ville göra något ihop – nu bidrar Gotland Originals till mer hållbara hushållslösningar.
De Uppsalabördiga barndomsvännerna Leo Hjertstedt och Sebastian Rückertz har alltid gillat att driva kreativa projekt ihop. De har bildat band. Ritat serietidningar. Gjort kortfilmer och byggt glasskiosker.
Så när Leo i början av 2021 fick ett samtal från Sebastian – som berättade att han ville satsa på projektet med bivaxdukar han dragit igång i sitt studentrum på Gotland – och undrade om Leo ville driva det med honom, då blev Leos svar ja.
Företaget Gotland Originals var fött.
– Vi vill göra något tillsammans som är roligt, utmanande och låter oss vara kreativa, och det är ju bäst att få utlopp för det genom något positivt. Men det var först efter att vi startat företaget som vi började läsa på om plastanvändning och dylikt, och i och med det förstod hur viktiga våra produkter faktiskt är, säger Leo Hjertstedt.
För med tiden har det blivit just produkter, i plural. Sebastians ursprungsidé med bivaxdukar – ett alternativ till plastfolie när det kommer till att förvara matprodukter – har nämligen de senaste tre åren kompletterats. Med bivaxpåsar och bivaxljus. Men även med minibrasor och eldstartare. Två varor tillverkade på kantremsor och spillbitar från produktionen av bivaxdukar som ett sätt att minska företagets svinn.
Allt tillverkas i en 150 kvadratmeter stor fabrik i Visby. För hand av Leo och Sebastian själva.
– Eller med hjälp av någon av våra egendesignade maskiner som Sebastian snickrat ihop, upplyser Leo.
Produkterna säljs sedan vidare via företagets hemsida. Liksom hos en rad återförsäljare som i nuläget framför allt är mindre gårds-, inrednings- och gåvobutiker. Det går också att hitta Gotland Originals på sociala medier.
Den som kikar in på deras Instagramkonto möts av material som är informerande, inspirerande – och komiskt. I början av april la killarna till exempel ut en video där Leo spelar ”Lars, 56”, en karaktär som upptäcker bivaxdukar för första gången. Bland kommentarerna syns gapskrattande emojier.
– Vi tror starkt på att vara lite underhållande och framför allt ärliga. Att inte bara visa upp en polerad fasad, så som man tänker sig en perfekt McDonald's-reklam. Vi gör det delvis för att det är inne just nu, men även för att vi tycker att det är ’the right thing to do’. Och att bara vara oss själva är så mycket roligare.
Ärligheten återkommer i deras uppfattning om hur vi potentiellt kan skapa ett mer rättvist och hållbart samhälle. Att inte bli låst i förutfattade meningar.
– Om man vill åstadkomma någon förändring, vad det än gäller, måste man börja med att vara ärlig och öppensinnad. Det går inte att skapa något hållbart om man bestämt sig på förhand hur saker och ting förhåller sig, eller vad som är den ’rätta läran’ oavsett vad det rör sig om, menar Leo.
Just kopplingen mellan ekonomi och hållbarhet, respektive ett bankkonto och klimatförändringar, konstaterar Leo att han inte riktigt reflekterat över. Gotland Originals försöker däremot i så hög utsträckning som möjligt att stötta andra småföretagare och handla lokalproducerat. Liksom att undvika sådant som är uppenbart dåligt för miljön i stil med plast. Uppfattningen om att ”inget som suger varar för alltid” skapar också optimism för framtiden. De bär på en känsla av att saker löser sig.
– Det var naturligt för oss att bli kreativa på heltid ihop. Att samtidigt bidra till miljön är en stor bonus som känns riktigt bra.