Tuffa elbilstider i Sverige – men globalt syns ljusning
Medan andelen elbilar i Sverige har minskat är nio av tio bilar som såldes i Norge under 2024 fullt elektriska.
Av alla bilar som såldes i Norge under 2024 var 88,9 procent helt och hållet eldrivna. Det visar statistik från intresseorganisationen Opplysningsrådet för veitrafikken, OFV. Enligt norska TV2 har inget annat land i världen en andel som är i närheten av de norska nivåerna.
Flest elbilar sålde Tesla som har en marknadsandel på 18,9 procent. Därefter följer Volkswagen, Toyota, Volvo och BMW.
Jämfört med 2023 är det en ökning på 6,5 procent – och en fortsatt positiv utvecklingsriktning för Norge att lyckas nå målet om att samtliga nya personbilar som säljs under 2025 ska vara klimatneutrala.
I Sverige är bilden mer dyster. Enligt uppgifter från branschorganisationen Mobility Sweden var nyregistreringen av personbilar 2024 den lägsta på tio år. Laddhybrider ökade förvisso med runt 3 procent. Men antalet elbilar sjönk mest, med hela 16 procent.
Inbromsningen av elbilar har lett till att den svenska trenden med minskade utsläppsnivåer från nya bilar har brutits. Tvärtom ökade koldioxidutsläppen i Sverige från nya personbilar, från 61 till 64 gram per kilometer.
Enligt Mobility Sweden är situationen till stor del driven av lågkonjunktur, höga räntor och brist på styrmedel.
– Det är en oroande men väntad utveckling med höjda utsläppsnivåer till följd av den svaga utvecklingen av elbilar. Nu när det ekonomiska läget blir bättre för många hushåll och företag har regeringen ett guldläge att införa nya effektiva styrmedel för att återigen få fart på elektrifieringen för att minska utsläppen från nya bilar, menar vd Mattias Bergman.
Att elbilar säljer så bra i Norge beror mycket på just åtgärder som stimulerar efterfrågan. Det finns ingen moms på elbilar och de är undantagna engångsavgifter, såsom vägtullar på alla norska riksvägar. Regeringen har investerat över 150 miljoner kronor i laddinfrastruktur och det finns gott om laddstolpar i landet. Stora investeringar i infrastrukturen har också gjorts av privata aktörer.
Även globalt sett var elbilstrenden positiv under 2024. Uppdaterade siffror från årets sista kvartal saknas ännu. Men när tillgänglig statistik från IEA och Statista sammanställs av brittiska Green Match spås cirka 25 procent av alla nyregistrerade personbilar 2024 ha varit elektriska. Stämmer det, är det ett gigantiskt kliv framåt från 2023 års 14 procent.
Vid sidan av Norge tillhör Island, Nederländerna och Kina världens ledande marknader i andel nya, eldrivna bilar på vägarna. Fortsätter trenden i samma riktning kommer den globala marknaden för lätta fordon år 2030 att till 45,3 procent bestå av elektriska bilar.