Upprop i Aktuell hållbarhet: "Folkbildning gör nytta i hela samhället"
I en debattartikel i Aktuell hållbarhet skriver 165 aktörer och hållbarhetsexperter om folkbildningens betydelse för att ställa om till ett hållbart samhälle. Bland undertecknarna finns bland andra JAK Medlemsbanks vd Maria Bolin. Läs hela inlägget nedan.

Hoten mot folkbildning i form av bland annat minskade anslag försämrar samhällets möjligheter att möta vår tids ekologiska, sociala och existentiella kriser. Folkbildningen behöver snarare stärkas och utvecklas som ett effektivt verktyg i omställningen till hållbarhet för samhällen, organisationer och medborgare. Detta bör beaktas i alla samtal som förs i dag om folkbildningens, studieförbundens och folkhögskolornas framtid.
Det lärande som behövs för att anpassa samhället efter naturens villkor kan inte vänta. FN har beskrivit dagens situation som "krig mot naturen". Det behövs ett skifte från en kultur präglad av ständigt ökad konsumtion och vinstmaximering, till en kultur där ekologisk och social hållbarhet utvecklar en ekonomi inom planetens gränser. En sådan omställning skulle skapa förutsättningar för en framtid i fred med och på jorden.
Folkbildningen har spelat en viktig roll i tidigare samhällsomställningar. Den har präglats av exempelvis frigörande pedagogik som främjar samhällsengagemang, allas lika rättigheter, mångfald, inkludering, tillit och delaktighet i demokratin – centrala värden för en socialt hållbar framtid som behöver fortsätta värnas. Men möjligheterna är större än så.
I dag vidareutvecklas folkbildningen inspirerad av bland annat ekologisk pedagogik, ekopedagogik. Det är folkbildning för en både ekologiskt och socialt hållbar omställning. Den främjar synsätt som sätter jordens ekosystem och människors välmående i centrum. Den betonar människans roll som delaktig medskapare i livssystemen. På så vis skapas förståelse för idéer som stärker naturens rätt att skyddas, idéer som redan börjat tillämpas i många länder, liksom för de växande kraven på lagar mot livsmiljöförstörelse. Sådana värderingsförändringar behöver ligga till grund för allt hållbarhetsarbete.
Satsningar som redan gjorts på ekologisk folkbildning och närliggande idéer inkluderar flera folkhögskolekurser samt kurser och forskning i akademin. Studieförbunden har börjat samverka för att stärka folkbildningens roll i omställningen, ett mål som delas av flera av civilsamhällets organisationer. Aktörer i näringsliv och myndigheter börjar se folkbildning som verktyg för cirkulär omställning. Bland trossamfund sprids ekologisk folkbildning genom exempelvis samarbetsforumet Grön kyrka, Svenska kyrkans initiativ Fred med jorden, Equmeniakyrkans klimatarbete, katolska Laudato Sí-rörelsen liksom olika ekoteologiska initiativ. I många fall hämtas inspiration från urfolk, däribland samiska perspektiv.
Allt detta visar folkbildningens betydelse. Samtidigt ser vi hur kurser och initiativ byggda på ekologisk folkbildning inte drivs vidare på grund av ekonomiska, strukturella och kulturella utmaningar. Ekonomiskt behövs prioriteringar på nationell och regional nivå som möjliggör fortsatt verksamhet. Strukturellt behövs färre stuprör och mer samverkan, med strävan efter ökad tillgänglighet för ett livslångt och flexibelt lärande. Kulturellt behöver vi överge synen på människan som driven av snäva egenintressen, och likgiltig inför rovdrift och förtryck. Omsorg och samarbete är starkare drivkrafter.
Folkbildning för omställning handlar i grunden om att respektera allt levande som subjekt med egenvärden, snarare än enbart objekt som kan förbrukas efter människans godtycke. Den står för en positiv människosyn där vi har förmåga att lära om, för att säkra existensen för framtida generationer och hållbara samhällen i balans med naturen.
Folkbildning gör nytta i hela samhället, för alla åldrar, yrken, samhällsklasser och typer av organisationer. Den bygger kunskap och engagemang för hållbar, rättvis och demokratisk omställning, på sätt som berör på djupet. Den mobiliserar stöd för viktiga beslut, och främjar de skiften i synsätt och värderingar som behöver backa upp cirkulära och strukturella förändringar. Därför bör den tilldelas betydligt mer resurser, ses som ett offentligt åtagande och prioriteras av beslutsfattare i alla sektorer som en nyckelstrategi för omställning.
Annica Dahl, förbundssekreterare, ABF
Fredrik Hedlund, förbundsrektor, Sensus studieförbund
Andrea Rodriguez, förbundschef, Studiefrämjandet
Jenny Andersson, rektor, Glokala folkhögskolan
Anna-Karin Björnberg, rektor, Färnebo folkhögskola
Martin Callermo, rektor, Ljungskile folkhögskola
Anna Ekström, ordförande, RIO – Rörelsefolkhögskolornas intresseorganisation
Anders Georgsson, rektor, Södra Vätternbygdens folkhögskola
Arvid Hardmo, rektor, Karlskoga folkhögskola
Felicia Hedström, rektor, Jakobsbergs folkhögskola, folkbildningspodden
Ulf Karlsson, rektor, Älvsby folkhögskola
Mats Lundborg, rektor, Stiftelsen Nordens Biskops Arnö
Hannes Lundkvist, rektor, Mimi folkhögskola
Annika Nyberg, rektor, Nyköpings folkhögskola
Matilda Senewiratne, rektor, Sommenbygdens folkhögskola
Jonas Wilson, rektor, Holma folkhögskola
Per Apelmo, socionom, forskargruppen INTRA
Maira Babri, biträdande lektor, Mälardalens universitet
Nikolas Berg, ekopedagog och författare, Medskaparna – lärande för hållbarhet
Ingrid Berg, ekopedagog och författare, Medskaparna – lärande för hållbarhet
Kjell Bergkvist, ordförande, SEKOM – Sveriges energikommuner
Marie Bergman, artist
Elin Bergman, Circular Impact Officer, Cradlenet – affärsnätverk för cirkulär ekonomi
Bosse Bergstedt, professor i pedagogik, Høgskolen i Østfold
Johanna Bergström, lektor i Globala Studier, Jönköping University
Karin Bodin, vd, Polarbröd
Maria Bolin, vd, JAK Medlemsbank
Christina Carlmark, volontärkoordinator, Climate Reality Project Norden
Petra Carlsson Redell, professor i systematisk teologi, Enskilda högskolan
Hervé Corvellec, professor i företagsekonomi
Alexander Crawford, debattör och samtalsskapare, engagerad i bl a LärOlika
Marianne Dahlén, docent, Juridiska fakulteten vid Uppsala universitet
Stefan Edman, biolog och författare
Angéla Ekman-Nätt, ordförande, ESAM – konsulter för hållbar utveckling
Bo Ekman, företagsledare och grundare, Tällberg Foundation
Erik Fernholm, medgrundare, Inner Development Goals & 29k. Ordf, Stiftelsen Ekskäret
Maria Flock Åhlander, vd, Ekobanken
Henrik Grape, senior rådgivare i klimat till Kyrkornas världsråd
Fia Gulliksson, vd/grundare Food In Action
Annika Göran, adjunkt, Örebro universitet/Campus Grythyttan
Herman Hallonsten, ordförande, Kristna fredsrörelsen
KG Hammar, ärkebiskop emeritus, fredsaktivist och författare
Urban Hermansson, hållbarhetssamordnare, Sensus studieförbund
Hanna Hervall, projektledare för omställning, hållbarhetskonsult
Johan Holmén, doktor i fysisk resursteori, Chalmers
Lars Igeland, ordförande, Offensiv folkbildning
Misha Istratov, vd, Elithus, debattör inom hållbarhet
Antje Jackelén, ärkebiskop emerita
Tobias Jansson, CircularEconomy.se, expert cirkulär ekonomi/regenerativ utveckling
Nils Johansson, forskare i strategiska hållbarhetsstudier, KTH
Peder Karlsson, sångare, adj. prof. Det Jyske Musikkonservatorium, Århus Danmark
Eva Karlsson, medgrundare och kreativ ledare, Houdini Sportswear
Ola Bo Larsson, Folkbildningspodden
Jörgen Leidebrant, talesperson, Klimataktion
Anders Linder, artist
Ylva Lundkvist Fridh, vd, Mikrofonden
Arne Müller, journalist och författare
Maxida Märak, artist
Marianne N'diaye, artist
Michael Nausner, forskare i systematisk teologi
Lena Maria Nilsson, doktor i folkhälsovetenskap, Umeå universitet
Thomas Norrby, samverkansledare, SLU
Kåre Olsson, naturvetare och folkbildare
Jan-Erik Perneman, folkbildare, tidigare universitetslektor
Ingmar Rentzhog, CEO and founder, We Don't Have Time
Joacim Rosenlund, docent i miljövetenskap, Linnéuniversitetet
Leo Rudberg, ordförande, Jordens vänner
Birger Schlaug, föreläsare, skribent
Åsa Simma, teaterchef, Giron Sámi Teáhter
Alasdair Skelton, Professor i geokemi och petrologi, ordförande Researchers' Desk
Johanna Stål, projektledare, Stärkt roll i klimatomställning,
Studiefrämjandet
Stefan Sundström, artist
Eric Söderberg, Ordförande, SERO - Sveriges Energiföreningars Riksorganisation
Lena Vängstam, ordförande, Naturskyddsföreningen i Stockholms län
Martin Warneryd, hållbarhetsforskare, RISE
Anders Wijkman, ordförande, Viable Cities
Benton Wolgers, styrelseledamot, Sveriges Lärare folkhögskola
Janina Östling, hållbarhetsansvarig, IsoTimber
Malin Östman, kurssamordnare CEMUS, Uppsala universitet
Nicklas Adamsson, kväkare, samhälls- och kulturanalytiker och skribent
Mikael Albertsson, direktor, Reningsborg
Maria Bang, civilingenjör och omställare
Erik Berg, projektledare, Egnahemsfabriken
Charles Câmara, medarbetare, Katolska biskopsämbetet
Björn Engdahl, dominikanbroder
Anna Flynn, medgrundare, Futurum Design – evolving leaders for the future
Lawrence Flynn, medgrundare, Futurum Design – evolving leaders for the future
Lisa Fröbel, samhällsentreprenör
Anna Gustafson, talesperson, Folkbildningsstafetten
Curt Gustafsson, styrelsemedlem, Framtiden i våra händer
Frida Gårdmo, medskapare, initiativet Fred med jorden
Joel Holmdal, ordförande, i Nordbruk
Sven-Gunnar Hultman, talesperson, Pingst miljö
Milis Ivarsson, vd, Av jord AB, folkbildare i miljöfrågor
Simon Johansson, kyrkoherde, Svenska kyrkan Ludvika
Helen Kémi, stiftspedagog, Linköpings stift
Ulrika Knutsson, klimatambassadör i SvK, folkhögskolelärare, verksamhetsutvecklare
Hans Landeström, ordförande, Lodyn
Thorsten Laxvik, jordbrukare
Gabriella Liljenström, folkbildningsansvarig, ACT Svenska kyrkan
Siri Lundström, ordförande, Luleälvens vattenråd, biolog och systemekolog
Emil Mattsson, direktor, Räddningsmissionen
Rot Mejias jordmakare i kampanjen Skippa Torven, Stockholms Koloniträdgårdar
Tonia Moya, ordförande, Green Cross Sweden
Karmapriya Muschött, människorättsvetare
Rand Nezamaldin, redaktör, cirkularekonomi.se
Sara Nilsson Lööv, leg psykolog, del av Klimatpsykologerna och Rebellmammorna
Margareta Nordström ekoteolog, diakoniassistant, Mora församling
Therese Palm Amiri, Learning & Development Coordinator, NKT
Hans Pettersson, ordförande, Karlskoga folkhögskola
Lennart Renöfält, ledamot, God jord - kristna för miljö och rättvisa
Gunnar Rundgren, författare, småbrukare och konsult
Ingvar Rönnbäck grundare och ordförande, Another Development Foundation
Bengt Sahlin, författare, föreläsare och arbetsmiljöspecialist
Christofer Sjödin, präst, Svenska kyrkan Umeå
Kinna Skoglund, initiativtagare, Open Space för demokrati
Per Skoog, pensionerad skogstjänsteman i hållbarhet
Annika Spalde, författare, fredsaktivist och diakon
Carina Sundberg, präst och ekoteolog, Svenska kyrkan
Adam Svensson, affärsutvecklare och kompetenscoach
Martha Thernsjö, coach och psykosyntesterapeut
Anders Tivell, jägmästare
Gunilla Vinberg, ordförande, Framtiden i våra händer
Joel Wanemark, ordförande, God jord - kristna för miljö och rättvisa
David Wingate, filmare och medgrundare, Skärkäll ekoby
Linnéa Zedigh, ordförande, Ekopedagogiska föreningen
Annelie Anderberg, folkbildare och inspiratör för omställning
Hillevi Helmfrid, folkbildare inom hållbar utveckling
Julia Engborg, verksamhetsutvecklare inom existentiell hållbarhet, Sensus västra
Johanna Anemalm, folkbildare och ekopedagog
Elinor Askmar, verksamhetsspecialist, folkbildningsutvecklare, Studiefrämjandet
Ulrike Behrendt, folkhögskolelärare, Västra Götalands Region
David Bennett, folkhögskollärare i omställning
Emelie Bergermark, verksamhetsutvecklare, ABF
Carmen Blanco Valer, folkhögskollärare i klimaträttvisa
Gunilla Forsman, folkhögskolelärare
Hannah-Maria Främberg, styrelseledamot, Ekopedagogiska föreningen
David Furuholm, ekopedagog, byggpedagog, Egnahemsfabriken
Henrik Hallgren, naturpedagog och författare
Moonkee Horne, folkhögskolelärare, konstpedagog
Karin Hugert, Kursansvarig Odlarglädje och skapelsekärlek, Helsjöns fhs
Johanna Jansson, styrelseledamot, Ekopedagogiska föreningen
Linda Jonsson, Lantmätare, uttryckande konstterapeut
Artur Malachowski, verksamhetsutvecklare, ABF
Sofia Moberg, verksamhetsutvecklare, Sensus
Sofia Nordin, teologpedagog, Helsjöns folkhögskola
Anna Palmeby, folkbildningsutvecklare, Studiefrämjandet
Mårten Pella, statsvetare, musiker, folkbildare
Anders Persson, folkbildare och småbrukare
Fanny Petersen, ekopedagog och bildkonstnär
Lina Petersdotter, ekopedagog och folkbildare
Emilia Rekestad, folkbildare i omställning
Åsa Ringström, lärare och kurssamordnare, Skattungekursen
Mimmi Rosell, studerande folkhögskolelärarprogrammet
Rikard Rudolfsson, verksamhetsutvecklare, ABF
Markus Skoog, bygglärare, Skattungekursen
Åsa Söderberg, folkbildare och biblioteksmedarbetare
Janica Sörestedt, folkbildningsutvecklare, Studiefrämjandet
Mårten Thorslund, miljövetare och folkbildare
Curt Thörnqvist, folkhögskolelärare och bildkonstnär
Mickaela Thilly, folkbildningsutvecklare, Studiefrämjandet
Tor Tuorda, skribent, fotograf, filmare och folkbildare
Patrik Ytterholm, odlingslärare, Skattungekursen
Gabriella Åberg, Kursansvarig Odlarglädje och skapelsekärlek, Helsjöns fhs