Upprop i Aktuell hållbarhet: "Folkbildning gör nytta i hela samhället"

I en debattartikel i Aktuell hållbarhet skriver 165 aktörer och hållbarhetsexperter om folkbildningens betydelse för att ställa om till ett hållbart samhälle. Bland undertecknarna finns bland andra JAK Medlemsbanks vd Maria Bolin. Läs hela inlägget nedan.

Av

folkbildning

Hoten mot folkbildning i form av bland annat minskade anslag försämrar samhällets möjligheter att möta vår tids ekologiska, sociala och existentiella kriser. Folkbildningen behöver snarare stärkas och utvecklas som ett effektivt verktyg i omställningen till hållbarhet för samhällen, organisationer och medborgare. Detta bör beaktas i alla samtal som förs i dag om folkbildningens, studieförbundens och folkhögskolornas framtid.

Det lärande som behövs för att anpassa samhället efter naturens villkor kan inte vänta. FN har beskrivit dagens situation som "krig mot naturen". Det behövs ett skifte från en kultur präglad av ständigt ökad konsumtion och vinstmaximering, till en kultur där ekologisk och social hållbarhet utvecklar en ekonomi inom planetens gränser. En sådan omställning skulle skapa förutsättningar för en framtid i fred med och på jorden.

Folkbildningen har spelat en viktig roll i tidigare samhällsomställningar. Den har präglats av exempelvis frigörande pedagogik som främjar samhällsengagemang, allas lika rättigheter, mångfald, inkludering, tillit och delaktighet i demokratin – centrala värden för en socialt hållbar framtid som behöver fortsätta värnas. Men möjligheterna är större än så.

I dag vidareutvecklas folkbildningen inspirerad av bland annat ekologisk pedagogik, ekopedagogik. Det är folkbildning för en både ekologiskt och socialt hållbar omställning. Den främjar synsätt som sätter jordens ekosystem och människors välmående i centrum. Den betonar människans roll som delaktig medskapare i livssystemen. På så vis skapas förståelse för idéer som stärker naturens rätt att skyddas, idéer som redan börjat tillämpas i många länder, liksom för de växande kraven på lagar mot livsmiljöförstörelse. Sådana värderingsförändringar behöver ligga till grund för allt hållbarhetsarbete.

Satsningar som redan gjorts på ekologisk folkbildning och närliggande idéer inkluderar flera folkhögskolekurser samt kurser och forskning i akademin. Studieförbunden har börjat samverka för att stärka folkbildningens roll i omställningen, ett mål som delas av flera av civilsamhällets organisationer. Aktörer i näringsliv och myndigheter börjar se folkbildning som verktyg för cirkulär omställning. Bland trossamfund sprids ekologisk folkbildning genom exempelvis samarbetsforumet Grön kyrka, Svenska kyrkans initiativ Fred med jorden, Equmeniakyrkans klimatarbete, katolska Laudato Sí-rörelsen liksom olika ekoteologiska initiativ. I många fall hämtas inspiration från urfolk, däribland samiska perspektiv.

Allt detta visar folkbildningens betydelse. Samtidigt ser vi hur kurser och initiativ byggda på ekologisk folkbildning inte drivs vidare på grund av ekonomiska, strukturella och kulturella utmaningar. Ekonomiskt behövs prioriteringar på nationell och regional nivå som möjliggör fortsatt verksamhet. Strukturellt behövs färre stuprör och mer samverkan, med strävan efter ökad tillgänglighet för ett livslångt och flexibelt lärande. Kulturellt behöver vi överge synen på människan som driven av snäva egenintressen, och likgiltig inför rovdrift och förtryck. Omsorg och samarbete är starkare drivkrafter.

Folkbildning för omställning handlar i grunden om att respektera allt levande som subjekt med egenvärden, snarare än enbart objekt som kan förbrukas efter människans godtycke. Den står för en positiv människosyn där vi har förmåga att lära om, för att säkra existensen för framtida generationer och hållbara samhällen i balans med naturen.

Folkbildning gör nytta i hela samhället, för alla åldrar, yrken, samhällsklasser och typer av organisationer. Den bygger kunskap och engagemang för hållbar, rättvis och demokratisk omställning, på sätt som berör på djupet. Den mobiliserar stöd för viktiga beslut, och främjar de skiften i synsätt och värderingar som behöver backa upp cirkulära och strukturella förändringar. Därför bör den tilldelas betydligt mer resurser, ses som ett offentligt åtagande och prioriteras av beslutsfattare i alla sektorer som en nyckelstrategi för omställning.

Annica Dahl, förbundssekreterare, ABF

Fredrik Hedlund, förbundsrektor, Sensus studieförbund

Andrea Rodriguez, förbundschef, Studiefrämjandet

Jenny Andersson, rektor, Glokala folkhögskolan

Anna-Karin Björnberg, rektor, Färnebo folkhögskola

Martin Callermo, rektor, Ljungskile folkhögskola

Anna Ekström, ordförande, RIO – Rörelsefolkhögskolornas intresseorganisation

Anders Georgsson, rektor, Södra Vätternbygdens folkhögskola

Arvid Hardmo, rektor, Karlskoga folkhögskola

Felicia Hedström, rektor, Jakobsbergs folkhögskola, folkbildningspodden

Ulf Karlsson, rektor, Älvsby folkhögskola

Mats Lundborg, rektor, Stiftelsen Nordens Biskops Arnö

Hannes Lundkvist, rektor, Mimi folkhögskola

Annika Nyberg, rektor, Nyköpings folkhögskola

Matilda Senewiratne, rektor, Sommenbygdens folkhögskola

Jonas Wilson, rektor, Holma folkhögskola

Per Apelmo, socionom, forskargruppen INTRA

Maira Babri, biträdande lektor, Mälardalens universitet

Nikolas Berg, ekopedagog och författare, Medskaparna – lärande för hållbarhet

Ingrid Berg, ekopedagog och författare, Medskaparna – lärande för hållbarhet

Kjell Bergkvist, ordförande, SEKOM – Sveriges energikommuner

Marie Bergman, artist

Elin Bergman, Circular Impact Officer, Cradlenet – affärsnätverk för cirkulär ekonomi

Bosse Bergstedt, professor i pedagogik, Høgskolen i Østfold

Johanna Bergström, lektor i Globala Studier, Jönköping University

Karin Bodin, vd, Polarbröd

Maria Bolin, vd, JAK Medlemsbank

Christina Carlmark, volontärkoordinator, Climate Reality Project Norden

Petra Carlsson Redell, professor i systematisk teologi, Enskilda högskolan

Hervé Corvellec, professor i företagsekonomi

Alexander Crawford, debattör och samtalsskapare, engagerad i bl a LärOlika

Marianne Dahlén, docent, Juridiska fakulteten vid Uppsala universitet

Stefan Edman, biolog och författare

Angéla Ekman-Nätt, ordförande, ESAM – konsulter för hållbar utveckling

Bo Ekman, företagsledare och grundare, Tällberg Foundation

Erik Fernholm, medgrundare, Inner Development Goals & 29k. Ordf, Stiftelsen Ekskäret

Maria Flock Åhlander, vd, Ekobanken

Henrik Grape, senior rådgivare i klimat till Kyrkornas världsråd

Fia Gulliksson, vd/grundare Food In Action

Annika Göran, adjunkt, Örebro universitet/Campus Grythyttan

Herman Hallonsten, ordförande, Kristna fredsrörelsen

KG Hammar, ärkebiskop emeritus, fredsaktivist och författare

Urban Hermansson, hållbarhetssamordnare, Sensus studieförbund

Hanna Hervall, projektledare för omställning, hållbarhetskonsult

Johan Holmén, doktor i fysisk resursteori, Chalmers

Lars Igeland, ordförande, Offensiv folkbildning

Misha Istratov, vd, Elithus, debattör inom hållbarhet

Antje Jackelén, ärkebiskop emerita

Tobias Jansson, CircularEconomy.se, expert cirkulär ekonomi/regenerativ utveckling

Nils Johansson, forskare i strategiska hållbarhetsstudier, KTH

Peder Karlsson, sångare, adj. prof. Det Jyske Musikkonservatorium, Århus Danmark

Eva Karlsson, medgrundare och kreativ ledare, Houdini Sportswear

Ola Bo Larsson, Folkbildningspodden

Jörgen Leidebrant, talesperson, Klimataktion

Anders Linder, artist

Ylva Lundkvist Fridh, vd, Mikrofonden

Arne Müller, journalist och författare

Maxida Märak, artist

Marianne N'diaye, artist

Michael Nausner, forskare i systematisk teologi

Lena Maria Nilsson, doktor i folkhälsovetenskap, Umeå universitet

Thomas Norrby, samverkansledare, SLU

Kåre Olsson, naturvetare och folkbildare

Jan-Erik Perneman, folkbildare, tidigare universitetslektor

Ingmar Rentzhog, CEO and founder, We Don't Have Time

Joacim Rosenlund, docent i miljövetenskap, Linnéuniversitetet

Leo Rudberg, ordförande, Jordens vänner

Birger Schlaug, föreläsare, skribent

Åsa Simma, teaterchef, Giron Sámi Teáhter

Alasdair Skelton, Professor i geokemi och petrologi, ordförande Researchers' Desk

Johanna Stål, projektledare, Stärkt roll i klimatomställning,

Studiefrämjandet

Stefan Sundström, artist

Eric Söderberg, Ordförande, SERO - Sveriges Energiföreningars Riksorganisation

Lena Vängstam, ordförande, Naturskyddsföreningen i Stockholms län

Martin Warneryd, hållbarhetsforskare, RISE

Anders Wijkman, ordförande, Viable Cities

Benton Wolgers, styrelseledamot, Sveriges Lärare folkhögskola

Janina Östling, hållbarhetsansvarig, IsoTimber

Malin Östman, kurssamordnare CEMUS, Uppsala universitet

Nicklas Adamsson, kväkare, samhälls- och kulturanalytiker och skribent

Mikael Albertsson, direktor, Reningsborg

Maria Bang, civilingenjör och omställare

Erik Berg, projektledare, Egnahemsfabriken

Charles Câmara, medarbetare, Katolska biskopsämbetet

Björn Engdahl, dominikanbroder

Anna Flynn, medgrundare, Futurum Design – evolving leaders for the future

Lawrence Flynn, medgrundare, Futurum Design – evolving leaders for the future

Lisa Fröbel, samhällsentreprenör

Anna Gustafson, talesperson, Folkbildningsstafetten

Curt Gustafsson, styrelsemedlem, Framtiden i våra händer

Frida Gårdmo, medskapare, initiativet Fred med jorden

Joel Holmdal, ordförande, i Nordbruk

Sven-Gunnar Hultman, talesperson, Pingst miljö

Milis Ivarsson, vd, Av jord AB, folkbildare i miljöfrågor

Simon Johansson, kyrkoherde, Svenska kyrkan Ludvika

Helen Kémi, stiftspedagog, Linköpings stift

Ulrika Knutsson, klimatambassadör i SvK, folkhögskolelärare, verksamhetsutvecklare

Hans Landeström, ordförande, Lodyn

Thorsten Laxvik, jordbrukare

Gabriella Liljenström, folkbildningsansvarig, ACT Svenska kyrkan

Siri Lundström, ordförande, Luleälvens vattenråd, biolog och systemekolog

Emil Mattsson, direktor, Räddningsmissionen

Rot Mejias jordmakare i kampanjen Skippa Torven, Stockholms Koloniträdgårdar

Tonia Moya, ordförande, Green Cross Sweden

Karmapriya Muschött, människorättsvetare

Rand Nezamaldin, redaktör, cirkularekonomi.se

Sara Nilsson Lööv, leg psykolog, del av Klimatpsykologerna och Rebellmammorna

Margareta Nordström ekoteolog, diakoniassistant, Mora församling

Therese Palm Amiri, Learning & Development Coordinator, NKT

Hans Pettersson, ordförande, Karlskoga folkhögskola

Lennart Renöfält, ledamot, God jord - kristna för miljö och rättvisa

Gunnar Rundgren, författare, småbrukare och konsult

Ingvar Rönnbäck grundare och ordförande, Another Development Foundation

Bengt Sahlin, författare, föreläsare och arbetsmiljöspecialist

Christofer Sjödin, präst, Svenska kyrkan Umeå

Kinna Skoglund, initiativtagare, Open Space för demokrati

Per Skoog, pensionerad skogstjänsteman i hållbarhet

Annika Spalde, författare, fredsaktivist och diakon

Carina Sundberg, präst och ekoteolog, Svenska kyrkan

Adam Svensson, affärsutvecklare och kompetenscoach

Martha Thernsjö, coach och psykosyntesterapeut

Anders Tivell, jägmästare

Gunilla Vinberg, ordförande, Framtiden i våra händer

Joel Wanemark, ordförande, God jord - kristna för miljö och rättvisa

David Wingate, filmare och medgrundare, Skärkäll ekoby

Linnéa Zedigh, ordförande, Ekopedagogiska föreningen

Annelie Anderberg, folkbildare och inspiratör för omställning

Hillevi Helmfrid, folkbildare inom hållbar utveckling

Julia Engborg, verksamhetsutvecklare inom existentiell hållbarhet, Sensus västra

Johanna Anemalm, folkbildare och ekopedagog

Elinor Askmar, verksamhetsspecialist, folkbildningsutvecklare, Studiefrämjandet

Ulrike Behrendt, folkhögskolelärare, Västra Götalands Region

David Bennett, folkhögskollärare i omställning

Emelie Bergermark, verksamhetsutvecklare, ABF

Carmen Blanco Valer, folkhögskollärare i klimaträttvisa

Gunilla Forsman, folkhögskolelärare

Hannah-Maria Främberg, styrelseledamot, Ekopedagogiska föreningen

David Furuholm, ekopedagog, byggpedagog, Egnahemsfabriken

Henrik Hallgren, naturpedagog och författare

Moonkee Horne, folkhögskolelärare, konstpedagog

Karin Hugert, Kursansvarig Odlarglädje och skapelsekärlek, Helsjöns fhs

Johanna Jansson, styrelseledamot, Ekopedagogiska föreningen

Linda Jonsson, Lantmätare, uttryckande konstterapeut

Artur Malachowski, verksamhetsutvecklare, ABF

Sofia Moberg, verksamhetsutvecklare, Sensus

Sofia Nordin, teologpedagog, Helsjöns folkhögskola

Anna Palmeby, folkbildningsutvecklare, Studiefrämjandet

Mårten Pella, statsvetare, musiker, folkbildare

Anders Persson, folkbildare och småbrukare

Fanny Petersen, ekopedagog och bildkonstnär

Lina Petersdotter, ekopedagog och folkbildare

Emilia Rekestad, folkbildare i omställning

Åsa Ringström, lärare och kurssamordnare, Skattungekursen

Mimmi Rosell, studerande folkhögskolelärarprogrammet

Rikard Rudolfsson, verksamhetsutvecklare, ABF

Markus Skoog, bygglärare, Skattungekursen

Åsa Söderberg, folkbildare och biblioteksmedarbetare

Janica Sörestedt, folkbildningsutvecklare, Studiefrämjandet

Mårten Thorslund, miljövetare och folkbildare

Curt Thörnqvist, folkhögskolelärare och bildkonstnär

Mickaela Thilly, folkbildningsutvecklare, Studiefrämjandet

Tor Tuorda, skribent, fotograf, filmare och folkbildare

Patrik Ytterholm, odlingslärare, Skattungekursen

Gabriella Åberg, Kursansvarig Odlarglädje och skapelsekärlek, Helsjöns fhs