”Vi har en bred politisk enighet i dessa frågor”
Så lyckas Helsingborgs kommun ligga steget före i sitt miljö- och hållbarhetsarbete.
Tidningen Aktuell Hållbarhet rankar varje år miljö- och klimatarbetet i Sveriges kommuner. Helsingborgs stad har vunnit utmärkelsen hela fem gånger, i år placerar sig staden på tredjeplats, efter Eskilstuna och Malmö.
– Helsingborg har i många år haft ett stort fokus på hållbarhet och miljö, så det är inte något vi precis dragit i gång. I kommunen finns också en bred politisk enighet och ett blocköverskridande stöd att satsa på de här frågorna, så kommuninvånarna kan vara säkra på att arbetet fortsätter, oavsett vem som styr i Rådhuset, säger Amir Jawad (L), miljönämndens ordförande i Helsingborgs stad.
Den skånska kuststaden har ett mycket ambitiöst mål att bli klimatneutralt år 2030, alltså 15 år före resten av Sverige och 20 år före EU.
Helsingborg har dessutom valts ut bland 100 städer i den EU-ledda missionen för klimatneutrala och smarta städer innan 2030. I ”Mission Cities” ska städerna gå före i omställningen och etableras som experiment- och innovationshubbar för andra europeiska städer som vill ställa om mot klimatneutralitet innan år 2050.
– Helsingborgs stad är arbetsgivare till cirka 10 000 medarbetare, det är klart att vi har en viss påverkan på klimatet och därför behöver vi ta vårt ansvar. Men vi behöver arbeta tätt och i nära dialog med näringslivet. Exempelvis har vi ställt om nästan hela vår fordonsflotta, satsat på fler elcyklar till våra medarbetare och ställer även skarpa miljökrav i samband med upphandlingar.
Helsingborgs stad driver ett flertal satsningar inom miljö- och klimatområdet. Exempelvis har över 100 företag och föreningar skrivit under ett klimatavtal för att samverka och göra egna klimatåtgärder inom energianvändning, transporter, tjänsteresor och inköp. Det helägda energibolaget Öresundskraft planerar en anläggning som ska fånga in fossila utsläpp från kraftvärmeproduktionen. Man har startat en klimatfond för att bevilja stöd till projekt i civilsamhället som bidrar till målet om en klimatneutral stad år 2030. Och det kommunala bostadsbolaget Helsingborgshem återbrukar betongelement, tegel och annat byggmaterial i utvecklingsprojekt i stadsdelen Drottninghög.
– Helsingborg är en hamnstad och en logistikstad, med mycket tunga transporter, så vi har utmaningar när det gäller transportsektorns utsläpp. Inom det området har vi bland annat Helsingborgsdeklarationen där vi tillsammans med ett 70-tal aktörer från hela logistikkedjan tar sikte på att Helsingborg ska bli Europas mest snabbrörliga och hållbara logistiknav, och i hamnen planeras en ny containerhamn med eldrivna godsfordon och en ny laddstation för eldrivna lastbilar i samarbete med Öresundskraft.
Trots att gröna omställningar ofta kostar pengar, har Helsingborg inte behövt höja kommunalskatten de senaste 12 åren.
– Vi prioriterar kärnverksamheten i vårt budgetarbete. Där lyckas vi både satsa på välfärden och vårt klimat. Att bygga ut infrastrukturen för mer gång- och cykel är också viktigt i syfte att skapa en mer attraktiv och tillgänglig stad. Men jag bedömer att det finns ett starkt stöd för de satsningar som görs, avslutar Amir Jawad.